Allmänna villkor

Beställningar måste komma in före kl 13.00  för att kunna ske samma dag. Lördagar måste vi ha in ordern före kl 11.00 för leverans samma dag. Lokala avvikelser om leveranstider kan ske på vissa orter och en del butiker har tidigare stopptider än dessa.

Att skicka blombud är en billigt och populär metod att visa uppskattning till nära och kära.

Du är alltid är välkommen att kontakta vår kundtjänst vid frågor

E-post: info@blomsterjouren.se

För att blommorna ska kunna levereras samma dag behövs fullständiga uppgifter. Tomt fält under portkod t ex är en ofullständig uppgift och då måste butiken undersöka om det är lägenhetshus med ev portkod/porttelefon eller låst port. Om det inte finns någon portkod på adressen behöver vi ha information om detta, då majoriteten av lägenhetshus har portkod.

Vi behöver även ha information om det står annat namn på dörren, annars riskeras att blommorna kommer i retur om budet inte hittar rätt namn.

Har vi fått alla uppgifter i ordern och vi fått godkänt att blommorna får ställas utanför dörren så ringer floristen oftast inte innan leverans.

Beställaren ansvarar för att alla uppgifter är korrekta i beställningen.

Är det villa/radhus och vi fått tillåtelse att hänga blommorna på dörren ringer vi oftast inte innan, om floristen gör en bedömning att det går att placera blommorna utanför dörren om vädret tillåter. Ibland är det för kallt för att detta ska kunna ske och då kontaktar floristen mottagaren innan leverans kan ske. Även om det är för varmt, kan floristen frångå att hänga blommorna på dörren, då det finns risk att blommorna står för länge i värmen. Butiken kan även frångå detta om de anser att ordervärdet är för högt.

Beställningar som kommer in efter garanterad tid försöker vi att leverera på önskad dag men om vi inte lyckas kommer leveransen att ske dagen efter, och detta kan ske utan att du som beställare får information om detta.

Fraktkostnaden för att skicka blommor ligger på 99kr och uppåt. Fraktkostnaden kan komma att justeras automatiskt när ni skriver in en ort som ligger långt bort från närmaste blomsterbutik, uppdatering sker hela tiden.

Det kan även ske förändringar i fraktkostnaden utan att detta framgår i kassan. Detta kan ske p g a att butikernas budkostnader förändrats. Skulle detta ske kontaktas beställaren för eventuellt tillägg.

Ibland behöver vi fatta egna beslut angående fraktkostnaden, om det är så att vi ej lyckas nå beställaren innan leverans och vi anser att det är viktigt att blommorna kommer fram på rätt dag. Detta kan påverka produktens ordervärde då vi måste dra av skillnaden på produkten. Om vi fattar egna beslut så kommer vi att informera beställaren om detta via mejl.

Serviceavgifter är inkluderat i blomstervärdet.

Får hängas på dörren – denna rutan är automatiskt ibockad. Om beställaren inte godkänner detta ska rutan bockas av och vi måste då ringa innan för att stämma av med mottagaren innan leverans. Floristen kan komma överens med mottagaren att det går bra att hänga blommorna på dörren, och då gör vi det för att leverans ska kunna ske på utsatt datum och mottagarens godkännande gäller i detta sammanhang.

Ibland sker även överenskommelse mellan mottagare och butik att mottagaren får hämta blommorna i butiken, och detta sker oftast om mottagaren inte har möjlighet att vara hemma vid leverans och är en överenskommelse mellan mottagaren och butiken och detta kan vi ej styra över.

Leverans till företagsadresser

Vid leverans till företag måste vi ha din beställning före kl. 13:00 för att kunna leverera under kontorstider (7-17) samma dag (gäller endast vardagar). Dessa bud lämnas oftast  till receptionen som i sin tur lämnar det vidare på arbetsplatsen. Om en leverans önskas komma fram tidigare än de normala kontorstiderna så behöver vi ha in din order senast kl 16 dagen före leverans. Det är inte alla butiker som har förmiddags leveranser och lokala avvikelser kan ske om det är en ort som ligger långt bort från närmsta blomsterbutik.

Om rutan “får hängas dörr” är ifylld, så gäller inte detta för företagsadresser.

Oftast ringer vi inte upp mottagaren på företagsadresser, utan företagsleveranser skickas ut under kontorstider 7-17.

Lokala avvikelser om leveranssätt

Vi levererar majoriteten av våra blomsterbud med bud fram till mottagarens dörr. Om den ort du skickar ett blomsterbud till inte har ordinarie leverans, får du information om detta i kassan då du gör din beställning eller via mail av vår kundtjänst eller telefonsamtal från butiken snarast. Då är det oftast mottagarens adress som ligger så pass långt bort att budfirman tar en högre leveransavgift eller att budet levereras med annat leveranssätt såsom buss leverans eller postbil. Ibland krävs det att butiken behöver ha ordern dagen innan för följande leveranssätt och du blir då kontaktad angående detta.

Om det är så att informationen om avvikande leveranssätt finns i kassan då du gör din beställning, så har du blivit informerad om detta vid beställningen och genom att genomföra beställningen så godkänner du det leveranssätt som erbjuds.

Ibland blir vi tvungna att ta egna beslut angående leveranssätt, om vi försökt kontakta beställaren och inte får svar i tid.

Tid för leverans av blombud

Vi kan tyvärr inte garantera leveranser av blombud vid exakta tidpunkter men vi gör vårt bästa för att kunna uppfylla ditt önskemål.
Leveranser sker normalt under vardagar mellan kl.9.00-20.00 och lördagar. På Söndagar och andra röda dagar leverans 9-16 .
Om en vara kommer tillbaka i retur till butiken så måste en ny budavgift erläggas om leveransen ska ske på nytt, om returen orsakats av felaktiga uppgifter från beställaren.
Om returen orsakats av butik eller budfirma, så behöver ingen ny budavgift erläggas av beställaren.
Om beställaren inte vill betala en ny budavgift så kontaktas mottagaren som blir erbjuden att hämta blommorna i utförande butik. En makulering av order går inte att göra på en redan utskickad beställning som kommit till butiken i retur, om returen orsakats av beställaren felaktiga uppgifter.

Ändring av redan lagd order

Om du har lagt en order och fått ett ordernummer finns det fortfarande möjlighet att göra ändringar i leveransen.

Mejla oss de ändringar du önskar så ser vi till att meddela den utförande butiken så snart vi kan.

Om en ändring kommit in för sent så kommer vi att meddela dig detta.

Leveranssäkerhet

För att vi ska kunna leverera ditt blombud i rätt tid så krävs korrekta mottagaruppgifter.

Dessa uppgifter ansvarar beställaren för. Eventuella felaktiga uppgifter som påverkar leveransens utförande ersätts ej.

Ej angiven portkod räknas som ofullständig adressuppgift.

Leveransförseningar kan även förekomma om mottagaren inte är hemma och leverans till dörr eller granne ej är vald. När du gör din beställning kan du välja om blommorna ska hängas på dörren alt. lämnas till en granne då mottagaren inte är hemma. Om ni inte har valt att blommorna får lämnas på dörren eller till grannen så ringer butiken oftast före och leverans sker först efter kontakt med mottagaren. Butiken gör även en bedömning om blommorna kan hängas på dörren. I vissa fall där vädret är för varmt eller för kallt eller om butiken anser att ordervärdet är för högt, så kan beslut om att inte hängas på dörren innan kontakt med mottagaren ske, utan att du som beställare får meddelande om detta.

Även om något alternativ är förvalt kan butiken ringa till mottagaren för att säkerställa leveransen t.ex. om det saknas information om portkod mm. Beroende på vädret eller annan orsak bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren då detta är förvalt.

Vid stulna paket som lämnats vid mottagarens dörr, om beställaren eller mottagaren godkännt detta, ersättes ej.

Expressleverans

Kostnad för denna tjänst är 249 kr.
Med expressleverans levereras blommorna inom 2-3 timmar från det att beställningen kommit in, under förutsättning att beställningen är komplett. Om det är så att butiken måste komma i kontakt med mottagaren för att kunna leverera blommorna så sker leverans inom 2-3 timmar från det att butiken lyckats nå mottagaren.
Eller du kan beställa tid vilken passar att leverera till mottagaren.

Returer

Om ett paket skulle komma i retur till butiken p g a felaktiga uppgifter från beställaren så behöver beställaren erlägga en ny budavgift för att blommorna ska levereras igen.

Om beställaren inte vill erlägga en ny budavgift får mottagaren möjligheten att komma in till butiken och själv hämta blommorna. Det går då inte att makulera en beställning eftersom budavgiften är förbrukad och blommorna hanterade.

Returer som orsakas av butiken kan makuleras och återbetalas om beställaren inte vill ha ut blommorna på nytt. Väljer beställaren att skicka ut blommorna på nytt så erläggs ingen leveransavgift utan detta står butiken för.

Oförutsedda händelser som skapar leveransförseningar, orsakade av stopp i trafiken på grund av bl a snökaos, vägarbeten, trafikolyckor, avstängda vägar p g a idrottsevent och övriga event, ersättes ej.

Ångerrätt och reklamation

Vi behöver få in en reklamation inom 48 timmar efter levererad produkt. Gäller ärendet en levererad produkt behöver vi även en bifogad bild så vi kan hantera ärendet med den utförande butiken.

Om en produkt saknas i leveransen så skickar vi antingen ut produkten så snart detta upptäcks eller återbetalar beställaren denna produkt.

Om ordern ska makuleras kommer hela betalningen återbetalas inklusive frakten. Återbetalning är åter hos beställaren inom 1-5 bankdagar. Har blomsterbutiken hanterat ordern och börjat binda blommorna kan vi bara stoppa och återbetala leverans avgiften på ordern.

Om mottagarens blommor skulle vara skadade, trasiga eller vissna skickar butiken ut nya produkter. Därför måste mottagaren reklamera dessa blommor hos den utförande butiken.

Du kan när som helst avbryta din order, så länge ordern inte har blivit hanterad och utskickad. För att en order ska kunna makuleras, måste vi få ett godkännande från den utförande butiken att den inte har blivit hanterad. Beställningar med höga ordervärden som görs långt i förväg, behöver oftast planering av inköp, och om det skulle vara så att butiken redan gjort inköp för denna order så kan den inte makuleras.

Det går inte att ångra köpet för en redan utskickad vara, om inte varan skulle vara trasig eller helt avvika från den beställda produkten. Lokala avvikelser kan förekomma då alla produkter skapas för hand och man ibland måste ersätta blommorna med liknande.

Sekretess

Flowerhouse behandlar all information vi får konfidentiellt.

Beställarens uppgifter behöver vara korrekt ifyllda då vi behöver komma i kontakt med mottagaren för att kunna säkerställa att leveransen blir rätt utförd. Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredje part.

Leveransvillkor begravningsblommor

Leverans till begravningar sker direkt till kyrkan och levereras i god tid innan begravningen.

Beställningen måste komma in senast 2 dagar innan för att kunna levereras i tid. Beställningar som kommer in senare försöker vi leverera men lämnar inga garantier för att detta kan ske. Om leverans inte kan ske kommer en återbetalning göras till beställaren och vi meddelar om det inte finns möjlighet att utföra leveransen.

För begravnings beställningar så kan det vara svårt att avbryta en beställning om banden redan är textade, vilket brukar göras flera dagar i förväg.

Om beställningen inte motsvarar förväntningarna så behöver vi ha en bild på produkten för att vi ska kunna hantera ärendet vidare med utförande florist.

Vissa begravningsbinderier är säsongsbetonade och information om detta finns i produktbeskrivningen. Liknande blommor ersätts i sådana fall om blommorna inte är säsong.

Produktbilden visar alltid storlek standard, om inget annat anges.

0
    0
    Din varukorg
    Din vagn är tomTillbaka till butiken